Maak kennis met Daria Kanters
Mijn naam is Daria Kanters en ik heb samen met mijn compagnon Monika Boomgaard het bedrijf CONDIBLE. We adviseren ondernemers met hun ondernemingsplannen, helpen ze strategieën te bedenken en deze naar actieplannen te vertalen.
“Ik probeer te achterhalen wat het echte probleem is”
In gesprekken met ondernemers komen altijd de knelpunten van hun bedrijf boven water. De ervaring leert echter dat, vaak maar niet altijd, het probleem dat de ondernemer schetst een gevolg is van het echte probleem. Doorvragen en inzoomen op de geschetste problematiek is dan ook iets waar we onszelf in getraind hebben. Alleen wanneer je samen met de ondernemer het werkelijke probleem boven tafel krijgt, kunnen er stappen gezet worden richting passende oplossingen.
“Eerst snappen, dan schakelen”
Ik heb rechten gestudeerd en ben in 2011 formeel bedrijfsjurist geworden. Dit vakgebied heeft mij geleerd eerst alle beschikbare informatie door te nemen voordat we over gaan naar de volgende stap in het verbeterproces. Voor sommigen duurt dit soms wat langer dan gewenst, maar het juiste verbeterproces starten nadat alle relevante informatie is verwerkt, heeft flinke voordelen. Ten eerste is de route naar de oplossing sneller omdat alle informatie meegenomen is in de besluitvorming. Ten tweede is vaak ook de kwaliteit van de gemaakte keuzes beter, omdat belangrijke details niet over het hoofd gezien zijn.
“Wees eerlijk in wat je wilt bereiken”
Mensen starten een eigen bedrijf om vele verschillende redenen. Ze willen zelfstandig zijn. Ze denken het beter te kunnen dan de bedrijven die ze kennen. Of ze willen er rijk of bekend mee worden. Soms starten mensen hun eigen bedrijf omdat ze moeite hebben een baan te vinden op de arbeidsmarkt. Iedereen heeft zo zijn eigen overwegingen. Elke reden is een valide reden. Wees daar ook eerlijk over naar jezelf en anderen. De reden vertelt iets over je passie. En de passie die je hebt, is voor veel klanten een reden om jou te kiezen om mee samen te werken.
“Creëer focus en hou je er aan”
Wanneer een bedrijf het moeilijk heeft, ontstaat er een behoefte om alles aan te grijpen om het voortbestaan niet in gevaar te brengen. We snappen deze reactie, maar in werkelijkheid is het grijpen van elke kans geen oplossing maar een noodsprong. “Creëer focus en hou je er aan” is mijn belangrijke advies. Definieer zorgvuldig waar je goed in bent en waarmee je klanten wilt helpen. Een te grote diversiteit of een frequente wisseling van je scope heeft als gevolg dat je zelf op meerdere borden aan het schaken bent. Dit maakt het voor potentiele klanten onduidelijk waarvoor ze jou moeten inschakelen. Focus is noodzakelijk zowel intern als extern!